Malarstwo sztuka czy rzemiosło ?
wtorek, 17 lutego 2015

 
O co tu chodzi? Bo coś się nie zgadza.


Bajka pierwsza „Kąpiel Nimfy i Fauna”.
Faun, czyli Pan owszem dybał na cnotliwe Nimfy. Jedną z nich zdybał nad rzeką, a kiedy została zamieniona w trzcinę, zerwał ją i zrobił fletnie. Tu jest i fletnia i Nimfa. Fletnia wisi na drzewie. Nimfa wcale nie wydaje się być zdybana, a usłużnie prowadzona do wody. W dodatku Faun ma nogi ludzkie a powinien mieć kozie. Fletnie to raczej robi się z drzewa a nie z trzciny, ale mogę nie mieć racji. A może to w ogóle nie ta bajka?

Bajka druga „Młoda dziewczyna nad rzeką Skamander”.
Młoda owszem, w wianku, znaczy się, że w dziewictwie. Jakaś woda jest powiedzmy, że rzeka. Jaka rzeka? Tego się nie da określić może i Skamander, tylko, dlaczego w tytule nic a nic nie mów się o tym młodzieńcu? Uwodziciel z pomalowanymi oczami i to sitowie w miejscu fallusa. Skradnie wianek i porzuci, oby nie utopił tylko.

Panie Court, co Pan namalował?... Dla kogo? ...I po co!


                
                    Joseph Desire Court – Nimfa i Faun w kąpieli.
1824
             Musee des Beaux Arts at de la Dentelle d’Alencon.
Alencon.


Francuski malarz portretów arystokracji i tematów historycznych. Dosyć przeciętny, owszem można rzucić okiem, ale na kolana nie powala.

Obrazy malarza wiszą w wielu muzeach świata, powyższy w Muzeum Sztuk Pięknych i Koronek w Alencon. Nie wiem czy bardziej można się tam zachwycić sztukami pięknymi czy koronkami, ale jak kogoś nie zachwycają koronki z Koniakowa to tym bardziej nie zachwycą z prowincji we Francji.

 linki do tekstu poniżej:
Muzeum koronek
Tak się prezentuje obraz w muzeum

poniedziałek, 02 lutego 2015


Taniec śmierci, jeden z najpopularniejszych motywów w średniowieczu. Średniowiecze odeszło, ale taniec powraca. Na początku XX w., powrócił na płótnach austriackiego malarza. Niezwykle sugestywnie, przytłaczająco. Zapada w pamięć. Taniec śmierci, to cykl sześciu obrazów, oraz szkiców i wielu powtórzeń, jakie autor dokonał między 1906 a 1921r.

Najbardziej znana wersja jest z Belvedere w Wiedniu, inne są w Dreźnie w Gemaldegalerie, Innsbrucku w Landesmuseum, Klagenfurcie w Muzeum Narodowym, Wiedniu w Leopold Muzeum, kilka jest własnością prywatną, kilku los jest nieznany.


                                Albin Egger Lienz – Dance of The Dead 1915
                                              Leopold Museum, Wiedeń.


Taniec śmierci powstał, jako monumentalna alegoria przeciwko wojnie i dotyczył wojny wyzwoleńczej Tyrolczyków z 1809r. Szybko stał się antywojenna alegorią w ogóle. Antywojennych obrazów A. Egger Lienz namalował jeszcze kilka, sam uczestniczył w działaniach wojennych podczas pierwszej wojny światowej. Wszystkie wersje namalowane przez autora różnią się nieznacznie, patrz linki poniżej. W 2014 była wystawa w wiedeńskim Belvedere oraz Schloss Bruck, na której pokazano 5 z 6 wersji obrazu, linki poniżej.

Wersja z Belvedere, Wiedeń.
Wersja z Schloss Bruck Lienz lub obcięta werja z Belvedere
Tak prezentowały się obrazy na wystwie w Museum Schloss Bruck. – tu wersja z „dechami” fajna, ale nie ustaliłem czyja.

Tu widać rozmiar wersji belvederskiej.
Trzy wersje obok siebie.  
Dwie kolejne wersje na wystawie w Belvedere.

 

blogi