Malarstwo sztuka czy rzemiosło ?
Blog > Komentarze do wpisu

Wojna w tańcu


Taniec śmierci, jeden z najpopularniejszych motywów w średniowieczu. Średniowiecze odeszło, ale taniec powraca. Na początku XX w., powrócił na płótnach austriackiego malarza. Niezwykle sugestywnie, przytłaczająco. Zapada w pamięć. Taniec śmierci, to cykl sześciu obrazów, oraz szkiców i wielu powtórzeń, jakie autor dokonał między 1906 a 1921r.

Najbardziej znana wersja jest z Belvedere w Wiedniu, inne są w Dreźnie w Gemaldegalerie, Innsbrucku w Landesmuseum, Klagenfurcie w Muzeum Narodowym, Wiedniu w Leopold Muzeum, kilka jest własnością prywatną, kilku los jest nieznany.


                                Albin Egger Lienz – Dance of The Dead 1915
                                              Leopold Museum, Wiedeń.


Taniec śmierci powstał, jako monumentalna alegoria przeciwko wojnie i dotyczył wojny wyzwoleńczej Tyrolczyków z 1809r. Szybko stał się antywojenna alegorią w ogóle. Antywojennych obrazów A. Egger Lienz namalował jeszcze kilka, sam uczestniczył w działaniach wojennych podczas pierwszej wojny światowej. Wszystkie wersje namalowane przez autora różnią się nieznacznie, patrz linki poniżej. W 2014 była wystawa w wiedeńskim Belvedere oraz Schloss Bruck, na której pokazano 5 z 6 wersji obrazu, linki poniżej.

Wersja z Belvedere, Wiedeń.
Wersja z Schloss Bruck Lienz lub obcięta werja z Belvedere
Tak prezentowały się obrazy na wystwie w Museum Schloss Bruck. – tu wersja z „dechami” fajna, ale nie ustaliłem czyja.

Tu widać rozmiar wersji belvederskiej.
Trzy wersje obok siebie.  
Dwie kolejne wersje na wystawie w Belvedere.

 

poniedziałek, 02 lutego 2015, estees

Polecane wpisy

  • Dionizos Bachus

    Bachus, primo voto Dionizos. Syn samego Zeusa, odkrył winorośle i to, co z nich można zrobić. Jak każde bóstwo miał swoje święto, a obrzędy były tak imprezowe,

  • Mistrz z Tahull

    Po wątkach diabolicznych, skierujmy się w przeciwną stronę i zajrzyjmy do Katalonii. Nacieszmy oko arcydziełem, tym razem obraz nie ze sztalugi, ale prosto ze ś

  • The Satanic. Calvary. F. Rops

    Ofiara szatana i własnej żądzy. Kobieta wspólniczka diabła, stała się symbolem perwersji. Femme fatale. Kobieta poddając się pożądaniu, jako wspólniczka szatan

TrackBack
TrackBack URL wpisu:
Komentarze
2015/02/03 22:39:38
Śmierć zawsze będzie wielką tajemnicą. A obrazy wspaniałe. Pozdrawiam :)
blogi